Az OKÉ sütiket használ, hogy az oldal működése gyors, és barátságos legyen. Süti szabályzat

Kamu webshopok, internetes csalások

Kamu webshopok, internetes csalások

Folyamatosan egyre többet költünk az interneten.

Évről évre 2 számjegyű a növekedés, ma már házhoz jön a bicikli, a harisnya, és a kutyaeledel is.

Mivel a vevők szívesen vásárolnak a neten, így nő a webshopok száma is, és ezzel együtt sajnos a kevésbé fair módon tevékenykedőké is.

Webshop vagy Facebook marketplace és más online piacterek?

„Láttam a fészbúúkon, hogy karácsonyra szánt játékkonzolt féláron lehet megvenni. Akkor minek vegyem meg a webshopban, így jobban járok.”

Nos, a hasonló esetek többségében a vevő nem fog jobban járni, hanem áldozata lesz egy csalónak.

Különösen nagy odafigyelést igényelnek a facebook-os vásárlások, mivel ilyenkor a vevők nagyon gyorsan lelépnek, eltűnnek, majd új profilt készítve folytatják tovább a tevékenységüket gond nélkül.

Az online piacterek pedig nem vállalnak felelősséget a feltett ajánlatokért.

Hasonló esetekről az ESET online biztonsági cég külön cikket írt, érdemes elolvasni.

Ha teheted, webshopból vásárolj a piacterek helyett, mert így online vevőként több törvény is melletted áll, pl. fogyasztóvédelmi törvény.

Nálatok minden oké?

Nagyon sok hibát, átverést, szabálytalanságot tapasztaltunk, innen jött az ötlet, hogy vállaljuk fel, hogy nálunk minden rendben, legyen ez a nevünk, OKÉ. Még akkor is, ha fehérnemű webshopként ez kevésbé stílusos.

Azaz, betartjuk a szabályokat, és korrekt módon minden esetben csak a vevő előnyére térünk el tőle.

Magyar vagy Nem magyar webshop?

Egy webshopnak a nyelve és a domain végződése (.HU) is lehet magyar, attól függetlenül, hogy a székhelye szerint pl. Bulgáriában van.

Ha a webshop székhelye szerint is magyar, amit megtaláltál pl. a webáruház ÁSZF-ben, akkor ez egy jó pont.

A magyar webshopra minden tekintetben a magyar szabályozás érvényes, a magyar hatóságok tudnak eljárni, beleértve a fogyasztóvédelmet, a GVH-t, NAV-ot és Rendőrséget is.

Könnyebb a kommunikáció, nem lehet nyelvi félreértésekre hivatkozni, magyar a telefonszám és a visszaküldési cím is.

Kamu webshopok, az átverések fajtái

Abszolút kamu, csak fizetsz, és nem kapsz semmit

Hogyan ismerjük fel

  • Ismert, népszerű márkák, luxusmárkák, vagy éppen drága munkavédelmi termékek, elképesztően olcsón. Úgy is mondhatnánk gyanúsan olcsón.
  • Kiárusítás, outlet és már csak X db.
  • Általában semmilyen cégnevet, címet, telefonszámot nem lehet találni az oldalon, nincs facebook oldaluk sem.
  • Minden gyorsan, összecsapva kerül fel, a cég címe lehet ennyi: Adress, vagy éppen a telefonszám: 321312321 (ami a billentyűzeten kézre esett éppen)
  • Szerepel a domain nevében márka: ezt csak a jogtulajdonos teheti meg.  A puma.hu, vagy puma.com az eredeti, ellenben a pumaolcson.com, pumasportcipo.hu már kamu.
  • Szerepel a domain nevében a jelenlegi év, ezek jellemzően gyorsan létrehozott másolt webhopok, melyek nevében, linkjében az aktuális naptári év szerepel

Mi történik, ha rendelsz

  • csak fizetsz, és várhatod a nagy semmit
  • nincs cég, nincs termék, nincs hol reklamálni
     

Félig kamu, kapsz valami gagyit

Hogyan ismerjük fel

  • Általában van facebook oldaluk is, sok lájkkal. Egyrészt ezt lehet „venni” is, másrészt, ha látsz egy szép terméket, jó hirdetést, automatikusan megy a lájk.  Ellenben nincs véleményezési lehetőség. Így megakadályozzák hogy elmond, rosszul jártál, gagyit kaptál, visszaküldted, de nem jutottál a pénzedhez,..

Mi történik, ha rendelsz

  • Működik a webshop, de nem azt kapod, amit rendeltél.
  • Nagyon gagyi.
  • Valószínüleg nem fogod tudni visszaküldeni, mivel éppcsak, hogy nem Tanzániában van a cím, ahová küldeni kell, de mindenképpen külföldön. 
  • Nem tudod felvenni a kapcsolatot a webshoppal, és ugye ez lenne az első lépés a visszaküldés előtt.
     

Valós a webshop, de nem lesz bravúros a vásárlás

Hogyan ismerjük fel

  • Elképesztő csoda termékeket hirdetnek, amiből már XY darabot eladtak, és már csak ZZ maradt, siess, ha most kettőt kérsz, akkor nagy kedvezmény, de csak most, európai designer termékek féláron.
  • A hagyományos webshop menüpontokat nagyon nehezen lehet megtalálni, pl. ÁSZF, Visszaküldési lehetőségek, Szállítási és fizetési információk

Mi történik, ha rendelsz:

  • Megkapod a terméket, és akár lehet jó is, csak éppen a megígért csodát ne várd, sokfajta félig meddig etikus/törvényes  marketingeszközzel vettek rá a vásárlásra, ráadásul ugyanezt megvehetted volna fél-harmadáron máshol.
  • Ha esetleg még sem jó a termék, előjönnek a problémák, nehezen lehet kommunikálni a webshoppal, nem jó a telefonszám/nincs telefonszám, emailre nem válaszolnak.
     

Néhány extra trükk

A törvényi kötelezettség, mint extra ajánlat

A neves iskolatáska forgalmazó: 24 hónap garanciát hirdetett kiemelve, mint különleges ajánlat.

Ha azonban a részletekre kattintottál, kiderült, hogy semmilyen pluszt nem adnak, csak a törvény szerint kötelező 6 hónap (bizonyítási kényszer az eladónál) szavatosságot, és további 18 hónap (bizonyítási kényszer a vevőnél) szavatosságot biztosítottak.
 

Odafigyelni a fogalmazásra

A szállítási idő fogalmazásánál is lehet tapasztalni némi kreatívitást:

  • Szállítás indítása x napon belül, azaz nem x nap múlva fogod megkapni, csak akkor fogják jó esetben átadni a futárnak.
  • Csomagolásra átadva x napon belül: ha csak gyorsan rápillantasz, akkor azt gondolhatod, hogy x nap lesz a szállítás, pedig értelmezve a kiírást, csak a csomagolást fogják elkezdeni x nap múlva.
     

Értékelések a webshopban

Ha értékeléseket látsz egy webshop oldalán az jó.

Csakhogy ezeket az értékeléseket maga a webshop is előállíthatta (hamisíthatta), így érdemes megnézni ezeket pontosabban. Sokszor szemmel látható, elsősorban külföldi webshopok esetén, hogy gyártott, semmitmondó értékelések vannak feltéve.

Ha fel van tüntetve az értékelés forrása, pl. Facebook, Google, az egy erős bizalmi jelző, hiszen ez esetben az értékelés az adott rendszerből, pl. Facebook-ból érkezett, megnehezítve a hamis értékelések gyártását.

Az OKÉ webshop értékeléseit itt találod. Látható, hogy az értékelések jellemzően a Facebook oldaláról érkeztek, és mindez a Facebook oldalunkon is ugyanúgy megtalálhatóak. Az OKÉ webshop facebook véleményeit itt találod.


Másolt webshop

Nagyon elterjedtek 2022-ben a másolt webshopok

Ezek a webshopok lopott képekkel, termék leírásokkal töltik fel az áruházukat, még az eredeti webshop logóját is átveszik.

Hirtelen azt hiheted, hogy abban a webshopban vagy, ahonnan az adatokat másolták. Csak az árat változtatják olyanra, hogy ráharapjál.

Megtalálhatóak mindenfajta termékek, mindenfajta webshopból.

Az ilyen webshopok az „Ezeket ellenőrizd pontban” felsorolt minden jelzést megvalósítják egyben. Fizetsz, de árut soha nem fogsz kapni.

 

Visszaszámláló, minősített változat – minden nap újraindul

Igen, van ilyen is :)

Ismert divat webshop, megnézed, termékoldalon akció, de csak ma.

Gyorsan rendelsz, hiszen mindjárt vége az akciónak.

Ha azonban picit utánajársz, kiderül, hogy

  • máshol ettől a nagyon akcióstól is jóval olcsóbban megkaphatod (az akció kamu)
  • másnap ugyanúgy újraindul a számláló az oldalon.

 

Ezeket ellenőrizd

Az alábbiakat ellenőrizd, mindet úgy vedd, mint egy-egy jelzést, piros zászlót.

Minél több jelzés is igaz egy webáruházra, annál nagyobb a valószínüsége, hogy átverés áldozata leszel.

 

Minden nagyon olcsó és nagyon szép

Ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az valószínüleg nem igaz. Hallgass a megérzésedre, csodák nincsenek.

Ha a vizsgált webshopban minden fele annyiba kerül, mint egy általad is ismert másik webshopban, akkor azt engedd el.
 

Céges facebook oldal, „vélemények” fül

Ha kattintasz egy webshop facebook oldalára, ott az elérhető menüpontok között szerepelnie kellene a „Vélemények” menüpontnak, ahol a vevők ajánlják vagy nem ajánlják az oldalt, és szövegesen is kifejtik a véleményüket.

Ezt ellenőrizd. Ha vannak vélemények az oldalon, és nem csak néhány, akkor ebből leszűrheted, hogy rendben van-e a webshop.

Ha ez a vélemények fül nincs az adott oldalon, az azt jelenti, hogy a tulajdonosok letiltották annak érdekében, hogy nehogy rossz értékeléseket kapjanak.

Az OKÉ webshop facebook véleményeit itt találod.
 

Csak előrefizetési lehetőség van

Magyarország az utánvétek országa, így a webshopok többsége lehetőséget ad a csomag kézhezvételekor való fizetésre, az utánvétre.

Ha egy webshopban csak előrefizetési lehetőség van (online bankkkártya, paypal,..), akkor ez is egy piros zászlós jel.
 

Hol a cég?

Megnézted a Rólunk menüpontot, az ÁSZF-t, de semmilyen cégnevet, címet, telefonszámot nem találtál, csak semmitmondó, általános szöveget?

Esetleg csak mobilszám van plusz egy ingyenes (Gmail, Freemail, Yahoo,..) email cím?

Engedd el. Ez önmagában is olyan jelzés, amitől kileng a kamujelző.
 

Információ eladókról és vásárlókról csoport

https://www.facebook.com/groups/122596321776028

Nagyon ajánlott a csoportba belépni, rákeresni vagy rákérdezni az adott webshopra.
 

Scamadviser

https://www.scamadviser.com/

Ezen az oldalon, a webshop linkjét (pl. OKE.HU) beírva megnézheted, mit gyűjtöttek össze mások az adott webshopról.

Az oke.hu –t beírva 100/100 a megbízhatósági jelző.
 

Van fizikai, valódi üzlete a webshopnak?

A webshopok csak egy kisebb része rendelkezik fizikailag is elérhető üzlettel, de óriási plusszpontot jelent számukra a megbízhatóság terén.
 

Jogsértő webáruházak listája

https://jogsertowebaruhazak.kormany.hu/

Ez egy hivatalos szervek által vezetett lista a feketelistás áruházakról.

Utánanézhetsz az adott webhopnak, szerepel-e a listában.

Fontosak a részletek. Egy webshop bekerülhet a listába apró hiányosságok miatt, de ugyanúgy többszörös, erős jogsértés miatt is.

Emiatt nézd meg, az alábbiakat:

  •  „A webáruház által elkövetett jogsértés”
  • „Bírságot kapott-e a webáruház”

Ha bírságot kapott, akkor az már egy fontos negatív jelzés, mivel a Fogyasztóvédelem az első alkalommal, ha nem túl kirívó a szabálytalanság és a webshop együttműködik, nem szokott bírságot kiszabni.
 

Megbízható weboldalak listája

Létezik egy ilyen lista, de tudni kell, hogy ez nem hatóságok által bármilyen szempontból összeállított lista, hanem egy reklámfelület.

Ráadásul nem lehet tudni, ki és milyen szempontok alapján állította össze.

Mit lehet tenni

Fogyasztóvédelmi hatóság

A fogyasztóvédelem a kormányhivatalokba költözött.

Online itt elérheted az információkat: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/nyitolap
 

Fogyasztóvédő alapítvány

https://www.fogyasztovedelem.hu/Varia_x/indulo.html

Régi motorosok a fogyasztóvédelem terén.
 

Rendőrség

Természetesen a rendőrség is eljárhat, de csak bizonyos, minősített esetekben (csalás,..).

Információ: 112, vagy bármelyik rendőr kirendeltség személyesen.
 

Bankkártya kibocsátó bank, Paypal

Ha webshopban vásároltál, de kiderül időben, hogy kamu vásárlásról, csalásról van szó, fordulhatsz a fizetési szolgáltatódhoz, jelezve, hogy csalásról van szó, és visszaterhelést kérve a pénzedhez juthatsz.

Itt olvashatsz a folyamatról bővebben.
 

Magyar nyelvű, de külföldi székhelyű webáruház

Kicsit bonyolultabb, de nem lehetetlen egy külföldi webshop ellenörzése.

Az Európai Fogyasztói Központot itt találod: https://www.magyarefk.hu/hu/

Ha a webáruház külföldi székhelyű, és nyelvi vagy jogi problémáink vannak, akkor az Európai Fogyasztói központon keresztül érvényesíthetjük jogainkat, kaphatunk információt, temészetesen ingyenesen.

Sok esetben a pontos szabályok országonként eltérnek, de az irányelvek, ami alapján a szabályok, törvények készültek, ugyanazok minden uniós országban.

Fontos még tudni, hogy egy Magyarországon elérhető webshop, amely magyar nyelvű,köteles minden kötelező tájékoztatását magyarul is elérhetővé tenni, pl. általános szerződési feltételek. Ha ezt nem valósítja meg, úgy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósít meg, ami pedig a GVH eljárását vonhatja maga után.
 

Google gyanús weboldal bejelentő bővítmény

A Google Chrome-ban elérhető egy bővítmény Suspicious reporter, amely jelzi a gyanús weboldalakat, és egyúttal jelezni is lehet a Google-nak ezeket.